
Engine management
- Details
- Written by: Peter Hortulanus
– EMS engine controls – Microsquirt can directly control fuel and ignition for practically any engine.
The MicroSquirt is based on the MegaSquirt-2 controller so it uses either the B&G and MS2-Extra firmware.
There are two fuel injector outputs so the system is batch-fired which is perfect for many applications where sequential fuel is not a requirement. MicroSquirt has a flexible triggering input, it can be triggered from a distributor or a multi-tooth crankwheel. MicroSquirt can run 4-cyclinder ignition direct or 8-cylinder wasted spark mode.

Subaru Engines
- Details
- Written by: Peter Hortulanus
The Subaru EJ engine is a series of four-stroke automotive engines manufactured by Fuji Heavy Industries Ltd.
The EJ series were introduced in 1989, intended to succeed the previous Subaru EA engine.
The EJ series are all 16-valve horizontal flat-fours, with configurations available for single, or double-overhead camshaft arrangements (SOHC or DOHC).
Naturally aspirated and turbocharged versions are available, ranging from 96 to 320 hp (72 to 239 kW; 97 to 324 PS).
These engines are commonly used in light aircraft,
Overhaul parts are widely available at low prices

4130 Chrome Molybdeen Tubing
- Details
- Written by: Peter Hortulanus
Product Description:
4130 Alloy Steel Tubing is Cold Drawn and Seamless. 4130 alloying elements include Chromium and Molybdenum, and for this reason, it is commonly referred to as Chromoly or Chrome Moly. It is widely used in the Aviation, Racing and Cycling Industries because it has an excellent strength to weight ratio, it is very malleable and it is very easy to weld. 4130 Chromoly, Alloy Steel Tube, is resistant to scaling and oxidation and has a clean, smooth finish on both the inside and the outside of the tubing.
Also Known As:
4130 Tube, 4130 Steel, 4130 Alloy Tube, 4130 Alloy Steel Tubing, Alloy Steel, 4130 Alloy Steel, Aircraft Metal, Chrome Moly, Chromoly, Chromeoly...


Properties | ||
Normalized | Tensile Strength | 97,200 |
Normalized | Yield Strength | 63,100 |
Normalized | Elongation | 25.50% |
Normalized | Rockwell Hardness | B92 |
Annealed | Tensile Strength | 81,200 |
Annealed | Yield Strength | 52,200 |
Annealed | Elongation | 28,200 |
Annealed | Rockwell Hardness | B82 |
Chemistry | ||
Iron (FE) | 97.33 - 98.22% | |
Carbon (C) | .28 - .33% | |
Chromium (Cr) | .80 - 1.1% | |
Manganese (Mn) | .40 - .60% | |
Molybdenum (Mb) | .15 - .25% | |
Phosphorus (P) | 0.04% | |
Sulphur (S) | 0.04% | |
Silicon (Si) | .15 - .35% |
Eigenschappen Van Chromolystaal
elk moleculair model heeft zijn sterke en zwakke punten. om de hieronder genoemde redenen is 4130 chromoly een hoogwaardig materiaal dat in veel sectoren van de industrie de voorkeur geniet. het materiaal is extreem sterk, wat betekent dat er supersterke lichtgewicht structuren kunnen worden ontworpen, wat op zijn beurt erg belangrijk is voor de lucht- en ruimtevaart- en automobielindustrie. chroom verhoogt het vermogen om roest te weerstaan, terwijl molybdeen de sterkte van de werkdimensie zelf vergroot. bovendien kan een werkproduct gemaakt van 4130 worden bewerkt, gelast of anderszins worden vervaardigd in rum dat vatbaar is voor een binnenkarakteristiek van reinheid door de materialen perfect helder te versmelten. het heeft ook een superieure weerstand tegen vermoeidheid onder herhaalde spanning of dynamische belastingen, wat nuttig is bij de toepassing van het materiaal in onderdelen die een korte duur hebben en zwaar worden belast. deze kenmerken zorgen er in combinatie voor dat chromolystaal voldoet aan de hoge eisen die worden gesteld aan staal dat wordt gebruikt in ontwerptechniek en constructie.
Verschil Tussen Chromoly En Andere Staallegeringen
de belangrijkste verschillen tussen chromolystaal en andere legeringen van staal zijn de samenstelling en de mechanische eigenschappen. als gevolg van deze factoren is de prestatie anders. in plaats van dat het wordt gebruikt als de conventionele koolstofstaalsoorten, heeft chromoly 4130 ongeveer 0.30% koolstof, 0.8-1.1% chroom en 0.15-0.25% molybdeen. deze speciale legeringsmix bevordert een hogere vloeigrens en treksterkte-eigenschappen dan die van de gewone koolstofstaalsoorten. de traditionele koolstofstaalsoorten hebben meestal een lage treksterkte, meestal beperkt tot ongeveer 400 mpa, terwijl chromoly 4130 een treksterkte kan hebben die 700 mpa overschrijdt.
bovendien vertoont chromoly staal, vanwege de aanwezigheid van chroom, een verbeterde corrosiebestendigheid, geschikt voor gevallen die vaak in contact komen met zwaardere omstandigheden. dit onderscheidt het van zacht staal dat snel kan roesten zonder extra verf.
in relatie tot roestvrij staallegeringen zou chromoly sterker moeten zijn dan brosse lagetemperatuurmaterialen, omdat molybdeen is opgenomen in de staallegering. maar vanwege het hogere chroomgehalte, dat normaal gesproken boven de 10.5% ligt, heeft roestvrij staal in de meeste gevallen een betere corrosiebestendigheid dan andere staalsoorten.
om redenen van kosten en fabricage is het de norm om te kiezen voor chromolystaal in plaats van roestvrij staal als het gaat om kostenverantwoording versus prestatie. terwijl de hoge bewerkbaarheid en lasbaarheid het ook onderscheidt van hooggelegeerde staalsoorten die een zeer geavanceerde en kostbare verwerkingsoperatie vereisen.
concluderend kunnen we zeggen dat de unieke chemische en mechanische eigenschappen van chroommolybdeenstaal bijdragen aan de aanpassing ervan aan specifieke toepassingen in gebieden met extreem hoge spanningen, vooral wanneer sterkte, taaiheid en matige corrosiebestendigheid vereist zijn, zonder de nadelen van hoge kosten en het gewicht van andere hoogwaardige staallegeringen.
4130 chromoly stalen buis is een zeer effectief materiaal dat een van de beste sterkte-gewichtsverhoudingen heeft en extreem taai en moeilijk te beschadigen is. deze legering wordt voornamelijk gebruikt in de lucht- en ruimtevaart, automobiel-, militaire en fietsindustrie - dit is een chroom- en molybdeenhoudende legering die een hogere treksterkte en grotere vermoeidheidsweerstand heeft. het is het vermogen om enorme hoeveelheden spanning en belasting te weerstaan dat 4130 chrome moly buizen geschikt maakt voor allerlei kritische toepassingen waar extreme prestaties vereist zijn. het hoofddoel van het artikel is om te proberen uit te leggen hoe en waarom 4130 chromoly stalen buizen bezit zulke unieke eigenschappen en toepassingen, met een beetje focus op de productieprocessen. door te focussen op technische aspecten en professionele visies, zullen lezers begrijpen hoe dit materiaal veiligheid, prestaties en technologie in verschillende industrieën bepaalt.
Werken Met Chroommolybdeenstalen Buizen
TIG-Lastechnieken
buisfittingen van chroommolybdeenstaal worden doorgaans verbonden met behulp van de tig-lasmethode dankzij het gemak en de sterkte van de lassen die met deze techniek worden bereikt. dit is een bepaald soort lassen waarbij een niet-verbruikbare wolfraamelektrode wordt gebruikt om het werkstuk te lassen, en de warmte wordt op een gecontroleerde manier toegevoerd om de mate van vervorming - of de anderszins onverwachte buiging van het betreffende materiaal - te beperken, en dit is vooral van cruciaal belang in het geval van chroommolybdeenbuizen met dunnere wanden. bovendien wordt er, om het gesmolten deel van de las te beschermen tegen mogelijke externe verontreinigingen, ook een beschermgas gebruikt - in de meeste gevallen argon of een mengsel van argon en helium - wat resulteert in een positieve en meer defectvrije verbinding.
amperage, reissnelheid en toortshoek behoren tot de parameters die problemen oplossen om de laskwaliteit te verbeteren, maar niet essentieel zijn. bijvoorbeeld, men zou de stroom zo selecteren dat de wanddikte evenredig is met de hoeveelheid gegenereerde warmte, zodat het doorboren onder het oppervlak van het materiaal wordt gedaan zonder het te verbranden. een chromolybuis met een wanddikte van 0.035 inch wordt door de klant geverifieerd en dit werkt met 25 tot 50 ampère. de reissnelheid moet worden nageleefd; waar een lage reissnelheid wenselijker is voor de controle van de operator die de machine bedient of migratie van de doorbranding op de dunne halzen, zijn snelle overgangen, vooral bij de smalle secties, niet wenselijk.
bovendien is een optimale voorbereiding van de verbinding, inclusief de reinheid vóór het lassen en het passen van onderdelen, ook van vitaal belang omdat er fouten zoals porositeit of scheuren kunnen optreden. vulstaven moeten worden gemaakt van een er80s-d2-legering om treksterkte te bieden aan de lassen die overeenkomen met die van chronologiestaal. al deze technische parameters en aanbevelingen met betrekking tot de toepassing van lasapparatuur maken het mogelijk om tig-lassen te gebruiken in structuren van chromolybuizen waar hoge prestaties onder extreme omstandigheden vereist zijn, bijvoorbeeld bij motorsportwedstrijden en in structuren met hoge sterkte.

Page 2 of 2